Sandro Masai
Jer er danser, koreograf, performancekunstner og kunstunderviser fra Brasilien med baggrund i teater, moderne dans og 'kunst og teknologi'
Læs mereHvem er jeg?
Jer er danser, koreograf, performancekunstner og kunstunderviser fra Brasilien. Jeg har baggrund i teater, moderne dans og butoh dans. Jer er uddannet i 'kunst og teknologi' fra Aalborg Universitet og interactionsdesign fra Designskolen Kolding. Jeg har optrådt på flere teatre, museer, gallerier og festivaler - både i Danmark og udlandet. Jeg har deltaget i flere projekter i samarbejde med BMMK, UMMK, UngAalborg, KUNSTEN Museum samt flere folkeskoler. Jer er gæstelektor ved Aalborg Universitet og Universitet i Bergen.
Hvad kan jeg tilbyde
Jeg underviser unge i at udtrykke sig kunstnerisk gennem dansekoreografier og performancekunst - via forskellige tilgange til moderne dans, baseret på teorier udviklet af Rudolf Laban og William Forsythe. Endvidere underviser jeg i metoderne - og filosofien - bag japansk butoh-dans. Læs denne feedback fra Rikke Nielsen, lektor ved Aalborg Katedralskole: “De sidste to uger har tre af skolens 2.g elever 2.a, 2.z og 2.y været på en rejse ind i performanceart-dansens impulsive, kreative og åbne verden. Brasilianske performanceartkunstner Sandro Masai har kyndigt, trygt og professionelt ført eleverne ind i Labans og Forsythes inspirerende teoretiske univers og bevægelseslære. Samarbejdet mellem Kunsten og Aalborg Katedralskole har været givende på flere planer. Alle elever har danset sig ind i en cirkel omgivet af nysgerrige øjne. De har udvist mod, styrke og fællesskabsånd. De har danset alene, sammen, bundet og frit. I springvand og ved fantastiske skulpturer har de med grin, smil og kreativitet i den grad væltet enhver fordom om, at unge mennesker ikke har kontakt med deres kroppe eller mangler selvværd og selvtillid. I skulpturparken blev angst erstattet med styrke. Eleverne udviklede kropsbevidsthed, selvindsigt og tro på, at hvert menneske har et unikt udtryk og endelig udviskedes grænsen mellem rigtigt og forkert i verden. Teorierne skabte ideer og grænser, men inden for disse var ethvert individs kreative fortolkning, skabelse og kropsudtryk velkomment. Katedralskolens årelange værdier som frihed, lighed og fællesskab blev kropsliggjort og idrætslæreren takker ærbødigt i støvet med stor stolthed over sine elevers evne til at modtage, udvikle, åbne sig, kreere og turde. Tak for dansen 2. z, y og a. Vi danser stærkt videre med projektet efter sommerferien i Kunstens skulpturpark.” Feedback fra Aalborg Katedralskole – lagt online den 15. maj 2019 – kan læses her: https://www.facebook.com/AalborgKatedralskole/posts/1095309824004159