Caroline Bang Hedegaard

Jeg arbejder med scenografi, kostumedesign og deltagerinvolverende installationer med fokus på bæredygtighed i både tema og materialevalg.

Læs mere

Hvem er jeg?

Jeg arbejder både med at lave scenografi og kostumedesign til teater, dans og performance, og med mere billedkunstneriske deltager involverende installationer. Ofte arbejder jeg med genbrugstekstiler, som jeg syr sammen på nye måder eller klipper til "kæmpegarn", som man kan hækle med hænderne. Bæredygtig tænkning er fundamentet for min kunstneriske praksis, både når det gælder tema, arbejdsmetode og valg af materialer. Senest har jeg lavet et projekt om iltsvind i Limfjorden, baseret på interviews med folk med forskellige forbindelser til fjorden. Lige nu er jeg ved at tage en bacheloruddannelse i scenografi på Norwegian Theatre Academy i Fredrikstad, Norge, så jeg er ikke bosiddende i Nordjylland netop nu, men jeg kommer ofte forbi i ferierne, hvor jeg kunne indgå i projekter - ellers når min uddannelse er færdig.

Hvad kan jeg tilbyde

Sidste år skabte jeg projektet Sam-Hækling, som er fasciliteret som en slags workshop, hvor jeg instruerer deltagerne i at klippe gamle tekstiler til "kæmpegarn", som deltagerne derefter hæklede ind i et stort samskabt tekstilværk, der vokser hver gang jeg afholder Sam-Hekling. Der har været deltagere med over 17 forskellige nationaliteter, og jeg har afholdt eventet indtil videre i Belgien og Norge, men kunne godt tænke mig at gøre det i Danmark også. Der sker nemlig noget, når man mødes igennem håndarbejde, hvor sprog ikke betyder så meget længere. Samtidig handler projektet også om tekstilproduktion historisk og i dag, og viser gennem håndarbejdet en måde, man selv kan forlænge sine tekstilers levetid ved at tranformere det til noget nyt. Jeg håber, at lave flere projekter af den slags - deltager involverende, om et miljømæssigt tema og med fokus på oplysning og fælles handling, på en inviterende og inspirerende måde.

Projektbilleder

  • Sam-Hækling i Norge
  • Sam-Hækling i Norge
  • Tekstilkunst efter mos