Litteratur
I 2014 startede jeg på læreruddannelsen i Aalborg. I løbet af min første praktikperiode, blev jeg gjort opmærksom på et fænomen inde for genren “Spoken Words” som hedder Poetry Slam. Poetry Slam er en konkurrence i digtoplæsning. Et slam er et digt der er skrevet til at blive hørt, frem for at blive læst. Efter at have undervist i Poetry Slam, begyndt jeg selv at skrive og optræde på scener over hele landet. Jeg blev færdiguddannet folkelærer i 2019. Mine fag er engelsk, med interkulturelle kompetencer, samt samfundsfag og historie, med størstedelen af min undervisningserfaring i udskolingen. Før jeg startede på læreruddannelsen studerede jeg dansk i 2 år på Aalborg universitet. Jeg har i løbet af hele uddannelsen undervist med Poetry Slam på både folkeskoler og gymnasier. I 2017 og 2018 har jeg undervist danske børn, der til daglig bor i udlandet, på en sommerskole på Fyn. I mine uger på sommerskolen udviklede jeg min læreplan for Poetry Slam, og fik mange erfaringer omkring hvordan jeg bedst formidlede poesi til børn og unge. I 2018 og 2019 har jeg undervist med Poetry Slam på Aarhus Katedralskole, til deres årlige skrivedag.
Efter flere års erfaring med at undervise i Poetry Slam, har jeg skabt en legende og finurlig undervisning, der både udfordrer og udvikler børns kreative sanser. Min afsluttende bachelorafhandling på lærerseminariet, handlede netop om hvad Poetry Slam kunne bidrage med i undervisningen. For mig er der ingen tvivl om at alle mennesker, børn som voksen, har noget på hjerte, udfordringen ligger i at få dem til at turde at få det frem. Det vigtigste for mig er derfor at skabe et trygt læringsrum, hvor børnene får lyst til at turde at optræde for hinanden, og jeg er meget opmærksom på at stilisere mine skriveøvelser og oplæg, så udfordringerne bliver gradvist større. Jeg har erfaring med at undervise 7-9. årgang, samt gymnasieklasser, og kan facilitere forløb på alt mellem 5 timer og hele temauger. Målet i min undervisning er at få eleverne til at skrive deres eget poetry slam, og fremføre det foran klassen, årgangen eller skolen. Hvis der er tid til det, vil dette foregå til en autentisk Poetry Slam konkurrence. Da Poetry Slam er en mundtlig fremstilling, lægger jeg også stor fokus på fremførelsen. Eleverne lærer om brug af gentagelser, flow, tempo, klappefælde, præmis, twist, og meget mere.